История на NESTLÉ
1814 - 1962
В началото - храна на млечна основа
1814-1860: От помощник-аптекар – пионер в индустрията
Анри Нестле, основателят на групата със същото име, е роден на 10 август 1814 г. във Франкфурт, Германия. Единадесет от общо 14 деца (седем момчета и седем момичета), от които половината починали преди да достигнал зряла възраст, Анри единствен от братята си се е оженил.
Огромно влияние върху него като личност оказват постоянното чувство на загуба поради смъртта на близките му (повсеместно за времето), както и на баща му, предприемчив човек с проникновен усет за бързоразвиващия се свят.
След като изкарва обучение като чирак в дрогерия във Франкфурт през 1833г., Анри Нестле заминава да учи химия, биология, латински и други предмети. Полага успешно изпита за “помощник-аптекар” в Лозана, Швейцария през 1839-та. Това е и годината, в която решава трайно да се установи в Швейцария, като се премества във Веве.
Повече от 20 години Анри Нестле прилага на практика своята изобретателност и находчивост в редица дръзки начинания, което му дава възможност да продава продукти, които предлагат решения, нужни за модерния начин на живот, като например минерална вода, комунално газово осветление и др.
Въпреки многобройните финансови трудности, Анри Нестле винаги успява да надмогне злополучията.Личните му преживявания (ранната смърт на много братя и сестри) го карат да бъде особено чувствителен към тежкото положение на малките деца. Съпругата му Клементин, има решаващо влияние върху него както благодарение на подкрепата, която му оказва, така и заради личната й ангажираност в професионалната му дейност. Лишени от възможността да имат свои деца, семейство Нестле осиновяват момиченце - сираче на име Ема.
1860-1890: Анри Нестле създава първата детска храна
През 60-те години на ХІХ в. производството на храна все още е в ограничен мащаб. С промяната на житейските условия, обаче, градовете се разрастват, създава се железопътна мрежа, покупателната способност нараства и така започва развитието на производството на храни.
Тогава кърмата се смятала за най-добрата храна, но често се налагало майките да търсят и алтернативи. Сблъсквали се със следната дилема: трябвало да хранят пеленачето си, но трудносмилаемото животинско мляко и липсата на знания, свързани с хигиенните условия, правили тази храна опасна за детето (детската смъртност нараствала с 15-20% през първата година!).
През годините били правени многобройни опити да бъде произведена храна, предназначена най-вече за пеленачета. След няколко опита Анри Нестле създал първата храна за бебета на млечна основа, която имала неголям успех, докато един ден през 1867 г., благодарение на този продукт, той спасил живота на едва няколко месечно бебе, известно като малкия “Уонер”, за когото лекарите не давали надежда.
Оттогава зърнената храна била опитвана и одобрявана от многобройни доктори и акушерки и станала добре известна като питателен, лесен за храносмилане и вкусен продукт. Търпението на Нестле най-накрая се отплатило с този продукт, оказал се огромен успех. Изобретателността, упоритостта и научноизследователската дейност, целяща максимална сигурност винаги ще останат крайъгълен камък за марката Nestlé.
Над 50-годишен Анри Нестле станал производител, винаги готов да приема нови предизвикателства. През 1875 г., на 61-годишна възраст, той продал личната си компания, за да създаде “Société Farine Lactée Henri Nestlé”, чиято сила била и продължава да се състои в това винаги да отговаря на нуждите на родителите.
“Farine lactée" на Nestlé печели над 40 награди. Като най-престижната сред тях е тази от Световното Изложение в Париж през 1889 г.
През 1868 г. Анри Нестле възприел за фирмен знак фамилния герб, представляващ дъбов клон, на който са кацнали три новоизлюпени птички, хранени от своята майка.
1890-1918: Марката Nestlé през ХХ век
Новооткритата компания Nestlé веднага започва да подобрява качеството на мляко на прах. Съветвайки селските жители, съблюдавайки храната за животни, осигурявайки чистотата в оборите и мандрите – от края на ХІХ в.до ден днешен Nestlé се стреми към ниво на качество, осигуряващо успех. По-късно същите техники са прилагани в страни, където компанията постепенно започва да открива фабрики.
Първите дейности извън Швейцария са пренесени в Норвегия. Следват САЩ през 1900 г., Обединеното Кралство през 1901 г., Германия, Испания и т.н. С разпространението на бебешкото мляко на прах из целия свят компанията засилва своите информационни кампании с цел да популяризира своето изобретение сред масовия потребител. Със своите практически съвети Nestlé също така спомага за улесняване на ежедневието на родителите.
1918-1945: Марката Nestlé през ХХ век
След тежките години на Първата световна война, по време на които фабриките често са принудително затваряни и разпродавани Nestlé тръгва да печели нови клиенти с помощта на новаторски и творчески рекламни кампании, като за целта се възползва от услугите на най-добрите художници на плакати за времето.
До началото на ХХ в. бебешките шишета никога не били стерилизирани, а първия хладилник се появава едва след Първата световна война (1922 г.).
Между двете световни войни Nestlé организира състезания на бебета със снимки на победителите. Това дава възможност на Андре Вилгин, известен художник на плакати, да предостави таланта си на марката като прави портрети на спечелилите бебета. Една от неговите рисунки дори е възпроизведена на камионите на Nestlé.
1945- 1962: Марката Nestlé през ХХ век
След шока от Втората световна война Nestlé изиграва активна роля за по-бързото възстановяване.
Открити са нови лаборатории в Ла Тур-дьо-Пейл близо до Веве. Те дават възможност за разрастване, по-високо ниво на проучване и развитие на фирмата и подсигуряват бъдещите нововъведения.
Храните на прах за бебета имат нарастващ успех през този период на висока раждаемост.
1814 - 1962
Създаване на серия храни за бебета Nestlé
60-те и 70-те години
През 1974-та година е създадена серия от 52 вида супи, месни ястия, зеленчуци, закуски, десерти и напитки за бебета, които по-късно са станали родители.
В същото време е роден и нов герой: мечето на Nestlé. Сърдечен и приветлив талисман, мечето става символ, използван на всеки продукт от храните за бебета на Nestlé. Върху продукти, в реклами и магазини, то много скоро се превръща в ежедневен приятел на милиони бебета.
80-те години
През 80-те години на ХХ в. информацията за храните, особено що се отнася до детското меню, намира широк отзвук сред обществеността.
Известното гнездо на Nestlé до голяма степен ревностно е запазено през годините, а почеркът на фирмата с времето се утвърждава и развива.
Лозунгът, възприет през 1984 г. - “Chez Nestlé, le Président c'est bébé” ("В Nestlé президент е Бебето") вдига много шум около себе си, поставяйки “Бебето” в центъра на вниманието с лека ирония към корпоративно ориентирания свят - символ, с постоянно нарастваща важност през 80-те години.
Да се осигури най-доброто за бебетата също така означава да се намерят решения за проблемите на майките. На 15 април 1985 г. Nestlé създава свободно достъпна телефонна услуга. За пръв път във Франция диетолог лично дава отговори на въпроси на майките. От 9 сутринта до 7 часа вечерта всеки ден те могат да разчитат, че на линия е специалист, компетентен по въпросите за нуждите на бебетата, очакванията на майките и продуктите на Nestlé.
90-те години
За да бъдат от полза на родителите, тръгнали на почивка, Nestlé открива първите си седем “Relais Nestlé” места за почивка край френските магистрали. Напълно безплатно те осигуряват на майките спокойно и тихо място, специално пригодено за хранене и за смяна на пелените на бебетата.
С увеличаване броя на работещите майки (79%) се регистрира още по-голяма нужда от хранителни продукти за бебета, които са бързи за приготвяне, лесни за използване и пригодени към техните бебета по отношение на хранителното им качество. Nestlé демонстрира своето новаторство, създавайки течни супи и млечно-зърнени храни в малки картонени кутии.
2000 година
За да са в помощ на родителите, които имат силна нужда от напътствия и информация, Nestlé създава програма за хранене (Хранителен план за развитие), съставена от четири етапи за приучаването на бебетата към вкусовете.
Едновременно с това Nestlé започва да отпечатва основна информация за храненето на своите продукти. Така например малки иконки разясняват, че плодовите пюрета на Nestlé са направени от една съставка, без добавена захар и богати на витамин C или пък, че зеленчуковите и месни пюрета на Nestlé нямат добавена сол.